Malta

Doprava



Příjezd a odjezd:

Z pevninské Evropa na ostrov létá spousta pravidelných linek, v turistické sezóně několik charterových společností převážně německých cestovních kanceláří, zkuste hledat letenky u nich.
Na ostrov se můžete dostat také pravidelnou trajektovou dopravou z italské Sicílie.

Pohyb po ostrovech:

Na maltských silnicích rozličné, ale rozhodně ne výborné kvality, se jezdí vlevo. Zvyk zavedený Brity se udržel dodnes. Celková délka silnic na Maltě činí asi 2000 km. Při plánování cest jakýmkoliv dopravním prostředkem je nutné počítat se značnou rezervou, neboť zácpy jsou tady na denním pořádku. Počet vozidel na Maltě pomalu převyšuje počet obyvatel a vláda dělá různá opatření pro omezení vjezdu automobilů do Valletty, Mdiny a dalších měst. Uličky ve městech vybudovaných před staletími zkrátka nebyly na automobilismus dimenzovány. Smog nad Maltou vznikající ze zplodin automobilů je běžný, protože vozový park občas působí značně zastarale. Ale spatříte tu i nejnovější modely.

Nejlepším způsobem jak poznat ostrov je se spolehnout na zdejší skvělou autobusovou dopravu. Autobusy vás zavezou na ostrově kamkoli. Jednotlivé jízdné činí 2 EUR. Skvělou volbou je též zakoupit celodenní jízdenku na autobusy Hon On Hop Off. Stačí si pak jen vybrat z několika nabízených tras a ostrov tak řádně poznat. Trváte-li na zapůjčení auta, ceny půjčovného, stejně jako ceny pohonných hmot jsou evropského standardu.

Funkční železnice na Maltě neexistuje. Jediná trať na ostrovech byla v činnosti mezi městy Valletta – Floriana - Birkirkara – Attard – Mdina od 24. února 1883 do 31. března 1931. Projetí celé trati trvalo necelou půlhodinu. Byla hojně využívaná, např. v roce 1904 přepravila více než milión cestujících. Pak ji ale nemilosrdně vytlačily autobusy. Zbytek starého nádraží, malý úsek kolejnic a část železničního mostu jsou dosud k vidění před branami Mdiny. V bývalé nádražní budově je nyní restaurace.

Do míst, kam buď vůbec nevedou autobusové linky nebo je provoz časově omezený, se vyplatí použít taxislužbu. Označena je stejně jako u nás, cenu doporučujeme ověřit předem, ačkoliv by měla být závazně předepsána podle taxametru. Čekání je drahé, především na Maltě, na Gozu bývají taxikáři vstřícnější. Taxi obvykle potřebujete z letiště, pokud nemáte tansfer do hotelu zajištěn předem. Ceny za taxi z letiště uvádíme v tabulce.

Půjčovny mopedů, motocyklů a automobilů jsou k dispozici ve všech turistických centrech, na letišti i v hlavním městě. Obvyklé jsou vozy s řízením na pravé straně. Automobil (od Lm 10/den) si může půjčit osoba starší 25 let a mladší 70 let, za přirážku (vyšší pojistné) osoba nad 21 let. K půjčení stačí řidičský průkaz. Povolená rychlost v obci je 40 km/hod, nejvyšší povolená rychlost na silnicích mimo obec pak 64 km/hod. Nejlaciněji si půjčíte vozidlo o víkendu. Ihned doplňte pohonné hmoty, provoz čerpacích stanic bývá velmi omezen!

Mimo sezónu můžeme doporučit i půjčovny kol. V sezóně už to není nejlepší volba, bývá značný provoz, ve městech smog a vysoké teploty.

Ve větších centrech, zejména ve Vallettě, je možné pronajmout si na vyhlídkové cesty pouliční bryčku s malou střechou taženou koňmi, zvanou karrozzini. Cenu je dobré sjednat předem.

Pohyb mezi ostrovy

Spojení mezi ostrovy Malta a Gozo zabezpečuje lodní společnost Gozo Channel trajekty vyrobenými přímo na ostrovech. Nejkratší plavba trvá 25 minut. Trajekty jezdí prakticky nepřetržitě každou hodinu, převážejí cestující, osobní i nákladní automobily. Výletní autobusy má každý ostrov své, proto se nepřepravují. Osobní lodní lístek se platí až při cestě zpět na Maltu. Lodě plují z maltského přístavu Cirkewwa do Mgarru na ostrově Gozo a naopak. V obou přístavech následně navazuje místní spojení. Především v přístavu Mgarr čeká na pracovní příležitost mnoho taxikářů. V sezóně plují na Gozo další trajekty ze Sliemy a Valletty a také rychlejší vznášedla.

Z Malty na Gozo a zpět je možné rovněž letět vrtulníkem. Létá se z letiště Malta International Airport v Luqa na heliport u městečka Xewkija na ostrově Gozo. Let trvá 10 minut, ovšem letový řád bývá velmi variabilní. Záleží na sezóně a dni v týdnu, zájmu turistů a povětrnostních podmínkách.

Autobusy

Tradiční autobusy v nezaměnitelných barvách, zabezpečující hromadnou dopravu, sloužily prý původně britské armádě. Není proto divu, že se strojový park v současnosti začal omlazovat. Řidiči autobusů patří k místní elitě a jezdit umí, ač máte mnohdy odlišný dojem. Nezbytné obrázky svatých nad volantem prý zaručují, že se autobus pokaždé „ještě rozjede“. Řidič se před rozjezdem navíc pokřižuje, prý aby se ve zdraví také dojelo. Jízdenky si pečlivě uschovejte, neboť počet revizorů na Maltě možná překračuje počet autobusů, které jsou právě na trasách! Klimatizaci zajišťují prakticky stále otevřené dveře. Před zamýšleným vystoupením zatáhnete dálkovou šňůrou, která nad řidičem spustí zvon, vůz přibrzdí, snad se i dostanete ven a tak je to stále dokola. V žádném případě si ovšem jízdu linkovými autobusy nenechte ujít, patří to k místnímu koloritu!

Hlavní terminál (Main Bus Terminus) se nachází před vstupní branou do Valletty (City Gate). Denní veřejná doprava začíná oficiálně v 5.30 a končí v pracovní dny ve 22.00, o víkendu ve 23.00. Mnohé linky však začínají později a končí dříve. V sezóně (červen – říjen) nemáte často jistotu, že se do vybraného spoje vejdete, pokud nejedete přímo z konečné stanice. A může se vám to stát i několikrát za sebou. Po desáté dopolední začíná přesun turistů i domácích na pláže, po páté odpolední totéž zpět, o víkendech nápor kulminuje. V tuto dobu a o víkendech bývají zavedeny „dálkové“ a zrychlené spoje. Vedeny jsou z Valletty a dalších turistických center na severu ostrova do vyhlášených plážových oblastí. Jízdné v těchto spojích je jednotné, bez ohledu na vzdálenost. Na tyto linky se nasazují větší a modernější autobusy, stejně jako na nejdražší noční spoje, které jezdí obvykle mezi půlnocí a druhou ranní.

V zimním období (listopad – květen) obvykle fungují okružní linky, které spojují několik středisek a obcí. Nazvala bych je „vyhlídkové“. Směr a délka cesty se obvykle nedá zaručit, běžné jsou i půlhodinové přestávky na trase (než skončí mše, výuka či než zavřou obchod). V tomto případě se tedy vyplatí vydat se na cesty se značnou časovou rezervou.

Hlavní a pravidelný spoj na poklidném ostrově Gozo má číslo 25 a je veden z přístavu Mgarr do správního střediska Victoria, kde se v centru města nachází i hlavní autobusový terminál. Všechny další linky jsou vedeny centrálně odtud. Mimo sezónu jezdí ovšem sporadicky, nejvýše 3x denně a končí obvykle v městečkách a obcích, k plážím a turistickým atrakcím nezajíždějí. Informace o spojích najdete přímo na terminálu.


S aktualizací online průvodce po Maltě pomohla Vladimíra Svitáková z CK FOTO Trip.

Malta

Cestopisy a reportáže

Zajímavá místa

Diskuse

Levnější je letět z Polska aspoň já 3.9. tam z Wroclawy a 8.9. zpátky do Krakova s ryanair letenka kolem 1500Kč s bagáží a transport na hotel a z něj na letiště pro 2 do 10000Kč
do Vratislavy vlakem z Pardubic za 275Kč(Pardubický kraj+Polsko)
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   =