„Ne peníze nerostou na stromech (internetu) jen tak samy od sebe. Tečka. Až vám někdo bude tvrdit, že vás „jen za 10 tisíc“ naučí, jak zázračně zbohatnout, utíkejte. Hodně rychle a hodně daleko,“ píše se v knize Travel Jobs o digitálních produktech a vlastně nejenom o nich. Práci na dálku je sice možné dělat z pláže, není to ale nic pro plážové povaleče.
Tato informace se line celou knihou a je explicitně uváděna nebo vychází ze zkušeností lidí, kteří pracují „sami na sebe“. Osobní zkušenosti jsou jedním z hlavních kladů knihy Travel Jobs a oba autoři z nich značně čerpají i vycházejí. Občas to až působí (a osobně bych se tomu ani nedivil), jako kdyby Petr s Matoušem osobně znali alespoň jednoho úspěšného kandidáta na každou profesi, o které v knize referují.
Seznam profesí je ale jen jednou částí knihy. Skoro každý „job“ (nebo dovednost či znalost) doprovází řada odkazů na kvalitní kurzy i lektory, kteří jsou specialisty ve svém oboru a dané informace dokáží předat dalším lidem. QR kódy (nebo odkazy v elektronické verzi) v knize pak usnadňují přístup k blogům, knihám, webovým stránkám nebo přímo na dané lektory. Mnohé kurzy mají oba autoři za sebou a tak doporučují to, co si vyzkoušeli na vlastní kůže.
Travel Jobs
Celá kniha působí komplexním a uceleným dojmem, dokáže tak dát každému zájemci o digitální nomádství (nebo jen o možnost pár týdnů ročně dělat mimo svoji kancelář) dobrý základ pro uskutečnění svého plánu. Těm, kteří takto již žijí a pracují, zase pomáhá rozšířit obzory a možnosti jejich podnikání.
Knize by bylo možné vytknout dvě určité nepřesnosti, pokud bych to tak nazval. První z nich je určitá naivita, s kterou oba autoři popisují lehkost získání práce nebo zakázek v určitých oblastech (uživit se v dnešní době jako fotograf nebo redaktor nepatří rozhodně mezi nejlehčí). A za druhé je kniha určena spíše mladším lidem, kteří nemají žádné závazky a nemusí řešit starosti „dospělých“.
Oba tyto drobné nedostatky však vyvažuje něco jiného, většího a důležitějšího. Určitě existuje mnohem více zaměstnání, které se dají vykonávat na cestách nebo z domova, a určitě by šlo vymyslet hodně zajímavých atrakcí, za které jsou lidé schopni platit. Z mého pohledu je pro čtenáře knihy Travel Jobs nejzásadnějším sděli vlastně prosté: Jde to a né, že ne!
Matouš a Petr na stránkách knihy jasně ukazují, že pokud člověk chce, tak si svoji cestu k digitálnímu nomádství, nebo jenom k vysněné práci na volné noze, může prošlapat. A nejenom, že tuto cestu vytyčují, ale dávají také kvalitní instrukce k tomu, jak z ní nesejít.
Jirka Kalát se za posledních několik let podíval po všelijakých místech světa, externě pracoval pro různé noviny i časopisy a přednášel na nejednom místě. Jeho boty stály na půdě Spojených států amerických (zvláště dlouho pak na Aljašce), Guatemaly, Mexika, Turecka, Íránu, Laosu, Gruzie i Nového Zélandu. Několik měsíců se mu poštěstilo žít v Estonsku a rok ve Svaté zemi. V každém státě či městě se vždy zajímá o obyčejné lidi, jejich zvyky a životy. Jeho prvním úkolem je vždy poznat zemi, kudy prochází a pochopit lidi, které potkává. Je také ředitelem cestovatelského festivalu Na@Na. |